2013-06-30 / 14:03:39 / Coves de Campanet / Mallorca part IV

Nu har vi kommit fram till del fyra i Mallorca-serien och troligtvis min favoritutflykt på hela resan. Det var förmiddag, innan vi körde till Formentor (som jag skrev om igår), och vi tog bilen till den lilla staden Campanet och droppstensgrottorna som fanns där. 
 
Miljöerna kring grottorna var helt fantastiska. Det är synd att turismen har ockuperat så stora områden av ön eftersom den orörda naturen är fruktansvärt vacker häromkring.
 
De hade byggt en väldigt fin uteservering och gullig souvenirbutik uppe på kullen, som en takterass, med lila blommor och pelare och massor av grönska. 
 
Inuti själva grottorna var det förbjudet att använda kamera, vilket betyder att jag inte har några fotografier därifrån, förutom dyrbara minnesbilder som jag sparar noggrannt i mitt huvud. 
Jag tror inte att jag kan beskriva hur fantastiska grottorna var i ord, men tänk Prometheus, dvärggrottorna i Sagan om Ringen, ett mörkt sagoslott. Tänk mäktigt. Någonting som bildas under tusen, kanske miljoner år. Långa stenformationer som vrider sig längs golv, tak, väggar. 
 
 
Om ni kommer till Mallorca, besök en droppstensgrotta! De finns lite överallt på ön. Kan rekommendera Campanet, trots att det är en av de minsta (men tillräckligt stor för att fascinera). 



2013-06-29 / 08:44:00 / Formentor / Mallorca part III

Mamma och jag roadtripade lite grann på öns norra sida och hittade en svindlande utkiksplats på halvön Formentor. Solen kom aldrig fram den här dagen, men vi fick en vacker dimma istället. 
 



2013-06-27 / 22:34:55 / Stranden / Mallorca part II

Första kvällen på Mallorca gick jag och mamma ner till den långa stranden. Den låg några minuter från hotellet precis vid i de turistigaste områdena, men vi hade tur som kom dit när det var mulet och ganska sent, så de värsta folkmassorna hade gått hem. Det är en väldigt, väldigt vacker strand när den ligger öde framför ens fötter. 
 
Vattnet var turkost, nästan grönt den här kvällen. Om dagarna i solljuset blir det mer blått. 
 
Utsikt mot hamnkvarteren. Mamma och jag promenerade dit längs vattenbrynet en morgon när det var för kallt för att bada. 
 
Det fanns två långa bryggor. 
 
Sandiga sandaler. 
 
Parasollen var sådär halmiga och fina! Älskar.
 
På dagarna förvandlades stranden till ett folkhav. Bleka turister, spanska skolklasser, barn barn barn överallt, brända ryggar och skrikskrattroptjutplask. Fastän jag föredrar den ödsliga kvällsversionen så är det förstås mysigt att vara omgiven av glada människor. 
 
Man kunde sväva,
 
bada,
 
bygga droppslott, promenera, åka båt eller kanske bara ligga på en solstol tills man bränner sig på axlarna och måste smörja in sig med aloevera-salva från en liten grön burk innan man går och lägger sig på kvällen.
 
Conclusion: stränder är himla bra. 



2013-06-27 / 15:05:19 / Alcùdia / Mallorca part I

En solig förmiddag promenerade vi ett antal kilometer från vår lilla turistförort in till själva Alcùdia.
 
Det var himla fint att gå omkring i gamla stan och komma bort från all turism ett litet tag. Där fanns det tomma, smala bakgator med en och annan spanjor som pysslade med sitt.
 
Där fanns vackra byggnader och blommor och små caféer och färgglada fönsterluckor och allt var så småttigt och pampigt på samma gång.
 

Alla hus var sandfärgade med målade dörrar och fönster.
 
I och med alla turister var det lite konstigt att tänka på att det bor vanliga spanjorer som gör vanliga saker i sina vanliga liv innanför varje dörr.
 
Mer från den här vackra staden får ni se i filmen när jag har klippt ihop den.



2013-06-26 / 14:29:47 / Sommaren tvåtusentrettons första äventyr: avklarat

Nu är jag hemma igen efter en paradisvecka i Medelhavet och jag är så trött. Helt slut. Död, till och med. Nästan. Vi kom hem runt fyra inatt och knappt tre timmar senare fick jag ge mig iväg genom ett duggregnigt Sverige till tandläkaren. Satt i bussbruset och undrade om jag verkligen varit på Mallorca eller om den senaste veckan bara varit en illusion. Vardagskänslan är överväldigande när man kommer hem från något som börjat kännas mer hemma än här. 
 
Jag har många hundratals bilder att rensa, redigera och sortera innan de kan få ta plats här på bloggen, men innan den här veckan är slut ska ni ha fått ta del av resan i ett antal olika delar. Förutom fotografier har jag också filmat en del, vilket förhoppningsvis kommer klippas ihop till något spännande när jag får tid. Så länge får ni fem bilder som jag knäppte genom bilfönstret under de magiska gryningsminutrarna på väg till flygplatsen. 
 
 



2013-06-17 / 19:53:55 / Sommaren tvåtusentrettons första äventyr

Idag har jag gått en lång runda med Ida, plockat näckrosor och sökt efter Håkans magiska ord. Ni vet, det där ordet som kan sätta eld på en skog. 
 
Sedan har jag packat en massa också. Färgglada linnen och fransiga shorts i en stor resväska. Sent inatt (eller väldigt tidigt imorgon) beger jag mig mot sydligare breddgrader. Mot Mallorca och solen och stranden och havet och äventyret och allt det där som kan vara svårt att hitta i den svenska sommaren emellanåt. Ska bli så, så härligt och jag är jättepepp på att bara få ta det lugnt, bada, umgås med familjen och framförallt på att se ön. Ser så fint ut på alla turistbilder ju, som ett paradis byggt på mjuka sandstränder att sticka tårna i. 
 
 
Om en vecka ses vi igen och då kommer min finaste samling utökas med ännu en medelhavsnål. Tills dess får ni ha det så himlans bra som ni bara kan, sommaren är ju faktiskt helt underbar oavsett var i världen man befinner sig. 
 
Och hörrni! Om ni behöver lite nya musiktips inför långa sommardagar ska ni absolut kolla in det här. Jag lovar att du hittar något du gillar oavsett musiksmak. Himla bra för regniga dagar, tänker jag, och för alla andra dagar också för den delen. 



2013-06-17 / 11:00:14 / $

Nu tror jag att alla förberedelser inför USA är klara. Krångliga formulär, sjukförsäkringar, långa checklistor, tusen olika papper. Och pengar.
För ett litet tag sedan fick jag de här fina små sedlarna i ett rosa kuvert från banken. 
 
Sexton stycken dollarsedlar! De är tunna och lite sträva, som ritpapper. Jag är livrädd att jag ska råka skrynkla dem, så fina som de är. Här är totalt 290 dollar om jag inte har räknat fel, vilket motsvarar knappt 2000 svenska kronor. 
 
Känns precis som monopolpengar.
 
Jag vill helst bara rama in dem och hänga dem på väggen. Det blir så verkligt helt plötsligt, när man håller äkta dollarsedlar i handen och tänker att jag ska betala en kaffe med dessa på starbucks i new york om två veckor. Helt knäppt. Jag som inte ens tycker om kaffe.



2013-06-16 / 16:59:00 / Junijuliaugustitvåtusentretton

Nu har jag sommarlov. 
 
SOMMARLOV.
 
Jag är så pepp på allt den här sommaren har att erbjuda. Om två dagar åker jag till Mallorca i en vecka. Därefter ger jag mig av på mitt livs äventyr, en tre veckors roadtrip längs USA:s östkust. Efter det blir det små besök på den svenska västkusten i Göteborg och Halmstad. 
 
(Jag lovar er, jag är lyckligast på denna planeten just nu.)
 
I slutet av sommaren kommer jag även ha några veckor för att bara ta det lugnt i solen och göra precis vad jag vill innan skolan börjar. (Fast jag längtar efter skolan. Det gör jag faktiskt. Jag ska ju gå min drömlinje så det känns bara underbart.)
 
Jag ska läsa fina böcker, hänga på stranden, lyssna på det allra somrigaste från min favoritspellista och bara ha det bra. Men först: äventyr. 
 
Vad ska ni göra i sommar?



2013-06-13 / 21:59:52 / På ett litet café i en liten stad någonstans i ett oändligt universum

 
På det här vackra, vackra stället firade vi in sommaren idag. Varje gång jag befinner mig här undrar jag varför jag inte kommer hit oftare.
 
Nedräkning: 1 dag kvar
Imorgon. Imorgon är första dagen på det nya äventyret. Det är surrealistiskt, för bra för att vara sant, men det händer här och det händer nu och jag är hundra procent redo.  



2013-06-12 / 14:55:00 / Tats

sources: tattoologist och olika tumblrs.
 
Skulle bara vilja ägna alla mina framtida inlägg till denna extraordinära konstform. För det är ju så snyggt med tatueringar. 
Som ni kanske ser på bilderna så gillar jag det där lilla, de små betydelsefulla märkena som man bär med sig genom livet, helst på armar eller händer. Om jag själv i framtiden skulle bestämma mig för att skaffa tatuering så blir det förmodligen något i den stilen, men tyvärr är det något som tar emot för mig när det gäller tatueringar. Det är väl något med att färga sin kropp permanent som inte känns hundra procent. Jag har ju en jobbig tendens att överanalysera minsta beslut, vilket kanske förklarar saken.
 
I vilket fall som helst så vill jag hylla all fin konst som människor nålar in i sin hud. Jag vill hylla allt som gör tillvaron lite bättre och lite kreativare och lite färggladare. Och det är ju precis vad tatueringar gör. 
 
Nedräkning: 2 dagar kvar. AAAH!



2013-06-11 / 10:36:00 / Musiken tystnar och ljusen tänds / vinddraget från gatan känns / se till och krama riktigt hårt / det här är vår sista låt

Igår var jag på skolmiddag för att ta farväl av de tre högstadieåren som jag har haft tillsammans med min klass. Inte riktigt bal, men lite på gränsen. 
 
Såhär såg jag ut. Fancypants. (actually no pants. but still fancy.)
 
Saknade mina docs lite grann, men nåja, fick ju i alla fall ha nitar. 
 
Vi gör oss redo.
 
Jag var väldigt pepp! (förresten så är pepp mitt favoritord i bloggvärlden. märks kanske på att jag använder det i cirka varenda inlägg.) 
 
Här har ni mig och hm, jag antar att vi kan kalla det min baldejt. Första OCH SISTA gången ni ser mig i klänning, allesammans.
 
Resten av kvällen passerade utan att en enda bild knäpptes, men jag kan säga så mycket som att det var en mycket lyckad kväll. Alla var verkligen superfina, som i en dröm, och vi fick trerätters och livemusik och vi dansade massor och försvann sedan ut i natten och det var dimmigt och kallt men himla fint. 
 
Ikväll blir det ännu mer sagolikt då jag ska fotografera en vän på hennes studentbal. Kommer bli magiskt!
 
Nedräkning: 3 dagar kvar!!!



2013-06-08 / 20:32:19 / Lördagsutflykt

Idag har varit en trött, seg och väldigt väldigt pollenallergisk dag. Men mycket solig och fin. En perfekt dag för en familjeutflykt.
 
Vi gav oss av till den här underbara platsen! Salsjön.
 
Le ciel était bleu. Oui oui.
 
Vi badade, sprang omkring på snirkliga skogsstigar och låg på bryggan och tittade på grodyngel och aborrar. (Åh, grodyngel måste vara den bästa djurbebisen alltså. Som spermier fast större och sötare.)
 
Mamma fixade matsäcken, pappa grillade hamburgare, min syster hade bakat muffins och jag själv bidrog förstås med själva ätandet. Min specialitet.
 
Jag hade med mig spänning i bokform. De brinnande knivarna, del tre i Kaostrilogin. Kan rekommendera till alla som gillar spännande och annorlunda framtidsböcker där alla antingen dör, får livshotade skador eller helt enkelt är fullkomligt sjuka i huvudet. Fruktansvärt bra bok för en fruktansvärt mysig dag. Oui oui!



2013-06-06 / 16:23:00 / "Y'all smoke to enjoy it. I smoke to die."

 
Den här boken alltså. DEN HÄR.
 
Det är den första John Green-bok jag har läst. Det var synd att jag inte hittade den på engelska för den svenska översättningen fördärvade ganska många bra saker, men det är fortfarande en jävligt fin bok. Jävligt, jävligt fin.
 
 
Det är helt enkelt historien om Miles Halter som flyttar från sitt trista liv i Florida till en internatskola. Där möter han bland annat den galna/sexiga/arga/sprudlande/smarta Alaska Young.
 
 
Allt blir förstås mycket komplicerat eftersom finaste Alaska är en mycket komplicerad person. Känslomässigt komplicerat vackert galet. På det bra sättet.
 
Ni kanske minns att jag skrev i ett tidigare inlägg att jag för första gången på länge grät till en bok? Det var den här boken. Någonstans mitt i den bästa delen händer det som INTE FÅR HÄNDA och alla förhoppningar man byggt upp längs med raderna bara raseras på ett kapitel och det är så vackert och sorgligt att man bara vill begrava sig innanför bokens pärmar för resten av livet.
 
 
Läs den här boken, hörrni. Läs den. LÄS.



2013-06-05 / 16:46:35 / Viktiga ord som bildar magi

Eftersom jag är en sådan bloggare som gillar att tipsa om saker tänkte jag länka några läsvärda godbitar från them interwebs. Krönikor, blogginlägg, vad som helst som jag snubblat över och fastnat vid, och som jag tycker att fler borde snubbla över och fastna vid. Texter som jag helt enkelt blivit en smula inspirerad av. Det här är bara en bråkdel av allt fint som jag läser dagligen, men det är hemskt bra grejor. Har samlat ihop sju länkar. Enjoy.
 
☀ Först ut är en Devote-krönika som handlar om att leva ut sina konstnärliga sidor. Kort och bra och pepp. {klick}
 
☀ Det här blogginlägget av Emelie Eriksson har väl varenda människa som inte bott under en sten de senaste veckorna redan läst, men jag länkar ändå för det är så sjukt himla bäst. Handlar om sexism. Ni måste läsa! {klick}
 
 
☀ Vem vore jag om jag inte länkar några texter av Sandra Beijer. Hon är ju ändå en av mina största förebilder och cirka världens finaste bloggerska. Här är bästaste texten om högstadiet. {klick}
 
☀ Och här är hennes fem mest romantiska ögonblick. DÖDA MIG det är så fint. {klick}
 
☀ Om ni vill ha mer av Sandra Beijer har hon blogg {klickklickklickförhelvete} och skriver krönikor för Devote.se {klick}.
 
 
☀ Lisa Magnussons blogg. Vet inte så mycket om denna blogg då jag nyss upptäckte den, men den innehåller bra åsikter och viktiga grejer. {klick}
 
☀ En annan bra bloggerska som skriver fint om kärlek. {klick}
 
 
☀ Har ni några tips på läsvärda grejor? Bloggar, texter, någonting? Tipsa hemskt gärna i en kommentar. Tackpusskramhej.
 
Nedräkning: 9 dagar kvar.



2013-06-04 / 21:49:34 / Molnspår / skor på bordet / en vägskylt / silver / allt är under kontroll / nio av tio

Jaha, då var den här fina tisdagen snart slut. Ida och jag har haft Game of Thrones-tisdag, vilket förstås är den bästa sortens tisdag man kan ha. Är det någonting jag inte skulle klara mig utan här i världen så är det den serien, alltså. SÅ. HIMLA. FREAKING. BRA.
 
Förutom detta trotsande av sommarvädret så har min dag sett ut ungefär såhär.
 
Morgonhimlen var lite extra vacker. 9/10 poäng till denna himmel. Totally gone wild med molnspåren.
 
Satt i ovanstående väntrum i en halvtimma och väntade på en tandläkare som aldrig kom. Nåja. Hann åtminstone i tid för att få stoppa i mig lite ihopklumpat gummi (aka köttfärs) till lunch.
 
Här ser ni Idas och mitt bildprojekt som vi jobbade på. En väggmålning med alla våra favoritspots on earth/not on earth som har tagit oändligt många timmar av vår dyrbara fritid. Nu börjar vi äntligen bli klara! Tydligare bild kommer efter sista penseldraget. Vi är supernöjda och jag känner mig riktigt konstnärlig när jag sitter och duttar färg på detta mästerverk.
 
Cyklade även en omväg förbi stan för att köpa ny mascara. Fick sedan plötsligt syn på den galna smyckesrean (ett mycket dramatiskt ögonblick vill jag lova) och kunde inte låta bli att köpa den här lilla ringen för en tjuga.
 
Hemma hos Ida hittade jag en mycket inspirerande bok. Art of the Rebellions tror jag. Fastnade såklart direkt.
 
Fragment av all rebelliskt vacker gatukonst som fanns samlad i den.
 
London loves New York!
 
När jag cyklade hem såg skogen ut såhär. Kvällssol, också en klar niopoängare.
 
Och förresten, nedräkningen fortsätter. 10 dagar kvar.



RSS 2.0