2012-10-28 / 07:35:00 / Nu flyger jag iväg

Jag hade visst lite opublicerade bilder kvar från fotograferingen med Anah. Här är två av dem.
 
God morgon allihopa. På dagens schema står först jobb & packning, och sedan ska jag träffa Anah & sova hos henne. Jag åker alldeles, alldeles snart iväg på nya äventyr (jag tänker dock inte avslöja vart/när/hur etc. Ni får veta allt när jag kommer tillbaka. Ni kan dock räkna med att jag kommer att ha mängder av fina fotografier med mig hem.)
 
Så, innan jag ger mig iväg vill jag säga tusen tack för era fina kommentarer som har trillat in på sistone. Det betyder så himla mycket, mer än ni tror. Ta hand om er, fina läsare, så hörs vi snart.



2012-10-26 / 17:55:33 / En liten lövsamling

Hej fina ni. Idag är det fredag, & en mycket speciell sådan dessutom. Från och med idag är jag ett höstlovsbarn och det känns så sjukt himla bra. Förutom friheten och allt det där som hör lovet till så kom första snön idag (den övergick i hagel nästan direkt, men jag lovar att det räknas ändå). 
 
Annars då? Ikväll ska jag bara njuta av livet i allmänhet hos min älskade mormor&morfar, äta köttfärslimpa och Pringles och kanske läsa ut min bok. Och sedan ska jag nog börja på en ny. Min läslista är riktigt lång för tillfället, jag har så många fina böcker som jag vill läsa nu på en gång. Jag förlorade mig lite i verkligheten under hela åttan och läste knappt någonting, men nu har jag fått tillbaka känslan. Det är ju faktiskt bland det bästa som finns att sticka näsan mitt i ett spännande kapitel när livet känns sådär trist och vardagsgrått.
 
Nåja. Hoppas ni får ett fint höstlov, mina kära.



2012-10-24 / 16:14:00 / Fem saker

Jag har ingenting särskilt att skriva om idag, så jag tyckte att det passade utmärkt med lite inspiration. Här är fem saker som jag tycker om extra mycket för tillfället. (Fyra av fem saker är från min tumblr men strunt samma, tumblr är ju faktiskt världens bästaste.)
 
Den här videon. (så vacker! ni måste se den!)
Den här bilden.
Den här bilden/texten/whatever.
Den här lilla texten
och den här lilla texten.
 
{Ledsen för den dåliga kvalitén, vet inte vad som hände där.}



2012-10-23 / 18:48:27 / All cannot be lost when there is still so much being found.

 
Idag har jag ätit ett vaniljhjärta. Jag har trampat på en död manet med min gula sko och jag har tittat ut över ett fullständigt klart och stilla hav. Jag har suttit bakom en fin person på en moppe och åkt, åkt, åkt tills tummarna förvandlats till isklumpar. Jag har ätit en citronmuffins också, och ostmackor. Jag har haft min färggladaste tröja på mig. Jag har varit lite ledsen och lite trött men mycket glad.
Så, nu vet ni.



2012-10-23 / 10:15:25 / En grå tisdagsmorgon

Grått och en aning blåsigt. Det gula börjar skifta mer åt brunt. Den typiska perioden på året då man börjar längta sönder efter jul och snö.
Jag har tänkt lite på detta. Julen, alltså, och julklapparna. Jag har alltid haft långa önskelistor. Det här året har jag bara en enda punkt på min lista och på den punkten står det pengar. Vad betyder det? Att man håller på att bli vuxen? Det är ju helt förbannat tråkigt att önska sig pengar. Allt handlar om pengar. Man ska ju önska sig hundvalpar, Barbies eller åtminstone en rymdraket eller så.
 
Egentligen önskar jag mig massor av saker som tomten inte kan ge mig. Jag önskar att jag bor närmare Stockholm så att jag kan gå på det gymnasium jag vill, till exempel. Funderar kring detta varje vaken minut & jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag kan inte bestämma mig.
 
Nej, nu måste jag cykla till skolan. Har haft en lång och mycket fin sovmorgon idag, men nu är det dags igen. Vi hörs senare.



2012-10-22 / 14:36:53 / Måndagsbestyr

Jag har ett problem.
Jag kan inte lyssna på musik i hörlurar. Jag blir alldeles till mig, snubblar liksom in i en helt annan värld och... tänker mig inte riktigt för, helt enkelt. 
Lyssnar man på Paramore så måste man ju liksom svänga huvudet hysteriskt fram och tillbaka samtidigt som man mimar WEEE WERE BORN FOR THIIIIS!!! med hela ansiktet. Det är inget konstigt, det gör man ju, det hör till. Om man sedan råkar göra det framför femton gymnasieelever som sitter vid busshållsplatsen när man cyklar hem från skolan... ja, det är ju en annan femma.
 
Antagligen trodde de att jag led av en ovanligt smärtsam form av epilepsi.
 
Här är några detaljer från idag. Gula docs / prickiga naglar. Slutade tidigt idag, har sovmorgon imorgon bitti & nästa vecka är det höstlov och nya äventyr väntar.
AND WEEEEE WERE BORN FOR THIIIIIIIIIIIS



2012-10-20 / 11:09:00 / Dimma

Dimma är så ofantligt vackert.
 
Har nyss kommit hem från en liten fotorunda nere vid ängarna. Hade offrat mitt högra lillfinger för en modell den här vackra morgonen, men tyvärr så var jag ensam & jag hade varken stativ eller fjärr med mig. Måste säga att det blev himla fina bilder ändå.
 
Jag har nu samlat ihop lite tankar och idéer om hur du på bästa sätt fångar dimmiga dagar.
☂ Förgrund/bakgrund. Tänk på att bilden ska ha olika "lager". Förgrund som syns tydligt och en otydlig, dimmig bakgrund. Det bildar det en effektfull kontrast och skapar djup i bilden.
☂ Efterbehandling. Dimmiga bilder blir gärna grå, platta och livlösa. Lägg på ordentligt med kontrast.
☂ Porträtt. Dimma kopplas ofta ihop med natur- och landskapsfotografering, men prova gärna att fota en modell i dimmigt väder. Det kan bli riktigt häftigt. Kolla här eller här.



2012-10-19 / 18:09:51 / Feels so good

 
Ville mest bara meddela er att mina docs har kommit! Herrejävlar vilka skor, säger jag bara. Sååå fina. Dör skodöden ungefär, fast på ett bra sätt.



2012-10-17 / 20:38:00 / Omöjligt på något sätt

takeme-tothe-ocean:

☮indie, rock, and soft grunge☮
 
 
joshhutcherslut:

i love this a lot honestly
6promises:

Submerge (by Danielle Pearce)
| allt från sagajessica.tumblr.com |



2012-10-16 / 16:15:00 / You only have one life to do whatever you want with. In 100 years nobody will remember your stupid mistakes, so make a fool of yourself while you still have the chance.

två brusiga septemberfotografier på min allra käraste syster.



2012-10-14 / 17:50:00 / Mountains

Ursäkta skrivkrampen, fina läsare. Kan inte få ur mig någonting vettigt alls idag, så härmed lämnar jag er med en magiskt fin låt, en liten jordglob i ett fönster och en himmel i ett vatten.
 
Mountains - Radical Face
 



2012-10-13 / 13:10:00 / Pop it, lock it, polka dot it

Här är några bland de sista bilderna från fotograferingen med Anah. 
 
Hej fina ni. Jag är dödstrött idag, hade tjejkväll med mina bästa igårkväll. Disneyfilm, tacos, ansiktsmask, cupcakes och annat mysigt. Dessutom lärde vi oss Hoedown Throwdown-dansen, vilket var så sjukt roligt (och klumpigt och svårt och svettigt. Men fatta hur fenomenalt fantastisk man känner sig när man väl kan den).
 
Snart ska jag rusa iväg till farmor för en riktig festmåltid, och efter det har jag både jobb & läxor att ta itu med... Vi hörs senare, hörrni.



2012-10-12 / 15:07:00 / Du

 
I hear your voices in the wind that cuts the night
and I pray to whatever is listening things’ll be all right



2012-10-11 / 16:02:00 / Redigering och sånt där

Hej på er. För ett tag sedan fick jag en kommentar av en tjej som undrade vilket redigeringsprogram jag använder & om jag skulle kunna berätta lite grann om det.
Ja, det kan jag väl. Först och främst så vill jag bara säga att jag såhääääär gärna vill ha Photoshop. Men grejen är att jag har varken lust att köpa ett för flera tusen kronor eller ladda ner det olagligt. Så jag använder ett gratisprogram som heter Gimp.
 
Jag brukar redigera väldigt enkelt. Det handlar oftast om någon liten beskärning och justering av färgtoner/ljusstyrka/kontrast. Det är i stort sett det jag gör. Sedan finns det undantag då man sitter i en halv evighet och försöker få till rätt blänk i ena ögat med lagermasker och rubbet, men händer sällan. 
 
Färgtoner osv redigerar jag i Kurvor. Det är himla lätt och bra.
 
 
Här är en bild där jag har gjort en redigering som är ganska typisk för just mig. Jag tycker väldigt mycket om bilder som har en genomgående blålila färg i de mörka tonerna, och gärna åt det gula hållet i de ljusa tonerna - lite vintage, kan man säga. Tittar man noga på mina bilder så ser man att de flesta av dem har en mer eller mindre mörkt blålila ton i de mörka partierna.
 
Jag tänkte göra en redigeringsvideo där jag visar lite mer hur jag menar rent praktiskt. Dock känns det helt meningslöst då de flesta redigerar i Photoshop och inte i Gimp. Men om någon skulle vilja se en redigeringsvideo, skriv till mig så ska jag självklart försöka göra en.



2012-10-10 / 20:51:04 / Tankar om te

TE.
Äckligt.
Jag har aldrig tyckt om te, faktiskt. Och jag måste säga att det är så himla synd. Det är mysigt, det är varmt, det passar i alla tänkbara situationer. Tidigmorgon-te som man dricker precis när himlen är randig och lagom aprikosfärgad, plugg-te och efterskolan-te som man smuttar på vid skrivbordet bara för att, eller en stor kopp avkopplande godnatt-te som står på sängbordet och luktar sött, så att man somnar snabbt och utan att tänka. Sedan har vi ju förmiddags-te och eftermiddags-te, som man dricker av ren vana eller mest för att det är så gott. Te i en termos på decemberutflykter. Juligt te, halloweente, somrigt te och höstigt te och brännande hett te och svalnat te och ljummet te. Med påse eller kryddor eller något annat trevligt som jag inte vet om. Eller bara te, vanligt te-te, som man dricker när som helst och vart som helst och som bränner sådär skönt på tungspetsen.

Jag måste lära mig att dricka te. Jag måste. Jag har insett att det är för fint för att undvikas.
Någon som vill komma på tebjudning någon dag snart? Hör av er, tack.



RSS 2.0