2013-09-08 / 17:27:13 / Loppiskärlek

Ursäkta för andra secondhand-inlägget i rad, men jag var på loppis idag och hittade några oemotståndliga tröjor som bara måste få ta plats här på bloggen. 
 
Den här fina kommer ursprungligen från Monki, en av mina absoluta favoritaffärer. Den har en perfekt höstmys-aura omkring sig och jag blev alldeles förälskad i den där den låg bredvid en turkos i samma stil. Fick båda två för 60 kronor. Ljuvligt!
 
Ett sandfärgat stickat linne för femton kronor. 
 
En underlig jätte-oversize-collegetröja-med-obestämbar-form med något-slags-konstnärligt-tryck-med-en-tjej-som-liknar-Kate-Moss. Man kan inte bara gå förbi en sådan utan att köpa den. Man kan inte. Jag tycker att den är helt briljant och den blev min för en tia.  
 
Marinblå och gosig och stor. Precis som det ska vara, alltså. Tio kronor för den också. 
 
 
Är det ens möjligt att inte älska secondhand? Det finns, enligt mig, endast fördelar med att inte handla nytt. Det är billigt, miljövänligt och roligt. Man har chansen att hitta de alldeles speciella plaggen som ingen annan har. Alla plagg man köper har en historia, lång eller kort, spännande eller inte, som man aldrig kommer att få veta men som man kan fantisera ihop som man själv vill. Tanken på att man kan välja och vraka hur man vill eftersom man vet att man har råd med allt man vill ha, det är en svindlande tanke. Och inga stackars underbetalda sömmerskor i Bangladesh behöver slita för att du ska få en ny tröja. Det är helt enkelt fantastiskt. 



2013-09-05 / 20:20:00 / Bra dag och 2handfynd

Idag har jag:
Gjort salamimackor. Varit hos läkaren. Klätt mig glammigt i klänning och dansat till min favoritfilm Burlesque. Fotat analogt. Förberett en muntlig redovisning om det egyptiska imperiets undergång. Läst två olika böcker. Pluggat franska. Varit på apoteket. Tränat två(!) gånger. Skickat snapchats. Fått snapchats. Varit klädd i skjorta. Köpt en skjorta (med världens finaste snitt i kragen vilket ni kan se här nedan). Köpt ett mystiskt havsbottenblått linne. Köpt en bok. Betalat trettiofem kronor för alltihop på Kupan. Ätit vegetarisk quornwok med basmatiris. Mått bra. 
 
IMG_5804fix
Den är storlek large, så om man kavlar upp ärmarna och knyter den i midjan sitter den snyggt och prydligt, men inte för prydligt. En perfekt oversize-skjorta helt enkelt. (Jag skulle secondhandshoppa varje dag i resten av mitt liv, det är så roligt och fint och bäst.)
 
Förutom att prata om skjortköp och vegomat tänkte jag klargöra det här med den näst intill obefintliga blogguppdateringen. Lever jag? Svar ja. Jag lever väldigt mycket. Just därför kan jag inte uppdatera speciellt ofta. Livet kommer emellan och jag vill helst leva det. Jag har precis börjat gymnasiet och jag älskar det. Jag vill ta vara på det. Ok? Men vi hörs de gånger jag känner för att dela med mig av mitt liv via den här bloggen som för alltid kommer att vara min älskade lilla bebis. Det kan ske när ni minst anar det. Kanske varje dag, kanske en gång i veckan, kanske nästa år. Ingen vet. Inte ens jag. 



2013-09-03 / 17:10:02 / September

september och oktober 2011/2012
 
Höst. Höst!!!
Åh, vad fantastiskt ljuvligt underbart spektakulärt det är när färgen på löven ändras och skymningens tidpunkt ändras och antalet mysiga filmkvällar ändras. Allt ändras. Allt blir mysigt. Min pirriga längtan efter jul kommer oftast redan i september. Min analoga kamera kommer att få fånga rödgula landskap genom tågfönstret. Man andas rök på morgnarna. Man värmer fingrarna över en fika och bär stickade halsdukar och tröjor och strumpor. Jag ska äntligen börja använda mina docs igen. Och fastän man helst bara vill dö när man ska stresscykla hem från tågstationen i iskallt ösregn en tisdag klockan kvart i sex så vet man att man har en varm säng med en tjock favoritbok väntandes på kudden när man kommer hem. Om inte det är något att längta till så vet jag inte vad. 



RSS 2.0