2012-08-30 / 16:24:00 / Fototips: Färgeffekter



Idag hade jag tänkt ge er ett litet fototips {jag har ju inte uppdaterat den kategorin på ungefär 1323786 miljoner år, ungefär}. Jag tänker berätta hur man gör för att få de fina färg/ljuseffekterna, som på bilderna ovan. Det är faktiskt otroligt lätt, och framför allt roligt att experimentera med. 
Visst kan man sitta i timmar framför datorskärmen och leka med exakt samma effekter om man har lite Photoshopvana, men jag gillar att bygga upp mina bilder 'from scratch', så att säga. Det här sätter verkligen fart på kreativiteten och skaparglädjen, och enligt mig blir det här tusen gånger snyggare och mer personligt.
 
Bilden nedan visar ganska exakt hur du gör:
 
 Du behöver färgat papper, sax, tejp och en kamera med motljusskydd. Tejpa fast små pappersbitar på motljusskyddet & börja fota. That's it.
 
Det hela går ut på att experimentera. Använd olika färger och klipp ut olika stora bitar som du kan testa dig fram med. Prova även olika material -  jag testade med aluminiumfolié, tyg, smycken, fjädrar... You name it. Ha mycket tid, tålamod och släpp loss.
Tänk på att alla automatiska kamerainställningar (särskilt autofokusen) inte riktigt hänger med i svängarna när man använder sig av denna metod, så det underlättar att fota helt manuellt.
 
Lycka till allesammans!


Joanna T

Hej! Jag ska börja blogga på blogg.se snart och skulle vilja ha en design tills dess, skulle vara jätte snällt ifall du kunde göra en. Hör av dig till mig så skriver jag detaljer osv. Kram

Svar: Tyvärr så gör jag inte designer längre, pga tidsbrist. Ett tips är att googla olika designtips och testa dig fram själv - det blir alltid bäst. :)
JAG ÄR KNEPIG

2012-08-30 @ 21:44:46
http://nattstad.se/joannaturkalj

Lilla My

Ugh, nu måste jag fan skaffa motljusskydd och testa detta ju!

Svar: Haha. Har inte provat utan motljusskydd dock, det kanske funkar lika bra? :)
JAG ÄR KNEPIG

2012-09-02 @ 16:58:09
http://emmalars.blogspot.com


Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback