2012-10-11 / 16:02:00 / Redigering och sånt där

Hej på er. För ett tag sedan fick jag en kommentar av en tjej som undrade vilket redigeringsprogram jag använder & om jag skulle kunna berätta lite grann om det.
Ja, det kan jag väl. Först och främst så vill jag bara säga att jag såhääääär gärna vill ha Photoshop. Men grejen är att jag har varken lust att köpa ett för flera tusen kronor eller ladda ner det olagligt. Så jag använder ett gratisprogram som heter Gimp.
 
Jag brukar redigera väldigt enkelt. Det handlar oftast om någon liten beskärning och justering av färgtoner/ljusstyrka/kontrast. Det är i stort sett det jag gör. Sedan finns det undantag då man sitter i en halv evighet och försöker få till rätt blänk i ena ögat med lagermasker och rubbet, men händer sällan. 
 
Färgtoner osv redigerar jag i Kurvor. Det är himla lätt och bra.
 
 
Här är en bild där jag har gjort en redigering som är ganska typisk för just mig. Jag tycker väldigt mycket om bilder som har en genomgående blålila färg i de mörka tonerna, och gärna åt det gula hållet i de ljusa tonerna - lite vintage, kan man säga. Tittar man noga på mina bilder så ser man att de flesta av dem har en mer eller mindre mörkt blålila ton i de mörka partierna.
 
Jag tänkte göra en redigeringsvideo där jag visar lite mer hur jag menar rent praktiskt. Dock känns det helt meningslöst då de flesta redigerar i Photoshop och inte i Gimp. Men om någon skulle vilja se en redigeringsvideo, skriv till mig så ska jag självklart försöka göra en.


Filippa - Fotoblogg

Jag är finalist i en fototävling och skulle bli jätteglad om du kunde rösta på mig. Du får en länk såklart! :) Är nummer 5 http://www.bloggextra.se/Voting.aspx?id=83b6e9de-2795-48ee-83e0-d143fcc6147e

2012-10-12 @ 12:29:54
http://filippasfoto.blogg.se/


Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback