2012-03-08 / 19:46:11 / Designtips: Hitta rätt i kodmallarna

Det blir ett snabbtips idag! Många av er känner säkert redan till det här, men jag tänkte dela med mig av det ändå, då det är helt sjukt bra för alla nybörjare därute.

Det handlar om hur man hittar rätt i kodmallarna (och även i stilmallen). Det är en hel massa koder och annat tjohejsan som är ivägen när man letar efter ett speciellt stycke i kodmallen. Nu har jag visserligen lärt mig vart allt finns, men i början använde jag det här tipset hela tiden.
Okej, så här gör du för att enkelt hitta det du är ute efter:

Vi säger att du är inne i kodmallen. Du letar efter ett stycke som börjar med "content", men du hittar det inte. Klicka då bara på Ctrl och F samtidigt. En liten sökruta kommer då upp (olika för olika datorer osv, men för mig hamnar den uppe i högra hörnet). I rutan skriver du content och klickar på enter för att söka. Kodmallen kommer då att sökas igenom, och när den hittar ordet content så blir det en färgad markering på det ordet. Se nedan. Observera att markeringen kan ha lite olika färger, så som röd, gul, blå eller orange.

När det ser såhär färgglatt och fint ut är det inte särskilt svårt att hitta! Superbra om man är lite ovan vid bloggdesign.




Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback