2012-02-04 / 09:45:29 / Installera ett eget typsnitt

Har du tröttnat på alla gamla trista typsnitt du har i din dator? I så fall ska du titta hit! 
Så här gör du för att ladda ner och installera ett nytt typsnitt (font) till din dator:

1.
Börja med att klicka dig in på en jättebra sider för typsnitt; www.dafont.com. Det är helt gratis att ladda ner därifrån och du behöver inte vara medlem eller någonting.


2. Välj ut det typsnitt du vill ha och klicka på Download (längst till höger bredvid typsnittet). Såhär kan det se ut:


Du klickar alltså bara på DOWNLOAD för att ladda ner, som sagt. Ett typsnitt kan innehålla flera olika filer - alltså flera olika typsnitt av samma stil. Den här fonten ovan innehåller till exempel 4 filer.

3. När du klickar på download kommer det komma upp en liten ruta. Klicka då på Öppna.


4.
Då kommer nästa ruta upp. Där kan du se dina typsnittsfiler. Nu måste du Extrahera filerna. Vad detta innebär vet jag inte, men det måste man för att det skall fungera. Klicka alltså på Extrahera alla filer.



5. Ännu en ruta öppnas. Klicka bara på Extrahera i rutan. Då visas dina extraherade typsnittsfiler i en annan mapp.
Nu är de redo att installeras, vilket är mycket enkelt.

6. Öppna mappen där alla dina typsnitt finns installerade. Du når den oftast via Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Teckensnitt.
Lägg över dina typsnittsfiler till teckensnittsmappen (kopiera-klistra in eller bara dra dem med musen). Sedan är det klart! Typsnitten finns nu på din dator och kan användas som vilket annat typsnitt som helst.

Här är några häftiga fonter som jag har laddat ner från dafont.com.



LISA BECKMAN

Hej! Jag undrar om du gör designer till folk och så, om du gör det. Kan du hjälpa mig för jag är sämst på sånt.. Maila mig gjärna!

2012-04-24 @ 16:29:36

Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback