2012-04-22 / 15:56:18 / Designtips: Dela upp dina kategorier

Jag har ju lovat er denna guiden, och här kommer den. Den handlar alltså om hur du delar upp dina kategorier i olika små grupper, med över- och underkategorier {precis som i min kategorimeny}. Det är en aning krångligt om man inte har lite erfarenhet av bloggdesign, men prova er fram och läs noga.

STEG 1
Börja med att gå in i kodmallen och leta upp stycket där dina kategorier ligger. Det börjar med <div class="navheader">Kategorier</div>. Under den raden står det ett stycke koder som börjar med <ul> och slutar med </ul>. Ta bort hela det stycket, från <ul> till </ul>.

Där ska du nu lägga in länkkoder till alla dina kategorier. Länkkoden till varje kategori ser ut såhär:
<a href="http://din bloggadress/category/kategorins namn.html">kategorins namn</a><br />

Vi låtsas att jag har en kategori som heter Mitt liv. Länkkoden till den kategorin blir då såhär:
<a href="http://sagajessica.webblogg.se/category/mitt-liv.html">Mitt liv</a><br />

Lägg in länkkoden för varje kategori du vill ha med.


STEG 2
Nu kommer vi till själva uppdelningen. Nu ska du lägga in överkategorier och sortera länkkoderna i grupper. Om du till exempel vill ha en överkategori som heter "Foto", så skriver du kort och gott Foto i kodmallen. Under Foto lägger du alla länkkoder som du vill ha i den gruppen.
Fortsätt sedan på samma sätt, skriv bara namnet på en överkategori och lägg länkkoderna under.



Sådär ja. Hoppas ni förstod, trots att det blev lite komplicerat. Prova er fram tills det blir som ni vill ha det.


Fanny

sv: Tack så mycket!

2012-04-23 @ 20:00:24
http://fannylehmann.blogg.se/

klara

gör du designe ?

Svar: Tyvärr så gör jag inte det längre. :)
JAG ÄR KNEPIG

2012-08-17 @ 01:31:31
http://varvne.blogg.se


Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback