2011-12-08 / 21:17:34 / Designtips: Symboler i inläggen

Hej! Idag tänkte jag visa ett väldigt enkelt tips som kan piffa upp dina inlägg och texter: nämligen hur man lägger in olika symboler. Ni har säkert sätt att jag har små hjärtan (), smileys () och annat i mina inläggstexter ibland. Nu ska jag visa hur jag gör sådana!
Det finns två metoder som man kan använda sig av, beroende på vilken sorts symbol man vill ha.

1. SYMBOLER MED HJÄLP AV KODER

I det här systemet har varje symbol en egen kod. Det finns ett begränsat antal symboler att välja mellan, men å andra sidan är det superenkelt att lägga in dem i inlägg. Det enda som krävs är att man kan koderna. Här nedan har jag samlat några användbara och roliga symboler och dess koder, som du kan använda.


NAMN = SYMBOL = KOD
Vänsterpil = ← = ← =
Högerpil = → = →
Uppåtpil = ↑ = ↑
Neråtpil = ↓ = ↓
Spader =  = ♠
Klöver = = ♣
Hjärta = = ♥
Ruter = = ♦
Copyright-symbol = © = ©

(Jag förstår om ni inte ser symbolerna riktigt, de är typ mikroskopiska. Har ni större textstorlek så syns de bättre).

Så, hur gör man nu för att lägga in dessa symboler i ett inlägg till exempel? Man lägger helt enkelt in koden där man vill ha den i texten. Det här är HTML-koder, vilket betyder att du måste lägga in dem i HTML-redigeraren.
Sedan klistrar du in koden där du vill ha din symbol. Om jag vill ha till exempel en vänsterpil efter den här meningen, skriver jag helt enkelt in koden för vänsterpil efter den här meningen i HTML-redigeraren.


2. SYMBOLER MED HJÄLP AV BILDER
Det här är den metod som jag brukar använda mig av. Man använder sig helt enkelt av vanliga bilder i texten.

Först får man helt enkelt göra en bild i Photoshop eller något annat program. Låt bilden vara ungefär 10x10 pixlar, det brukar bli lagom. Tänk på att använda samma bakgrundsfärg som bakgrunden på dina inlägg, eller gör bilden med transparent bakgrund!

När du har en färdig bild, laddar du helt enkelt upp den som om du skulle lägga upp en vanlig bild i ditt inlägg, och lägger den sedan där du vill ha den i texten. Lätt som en plätt!

Om du inte vill göra egna symboler så finns det bra sidor där du kan spara bilder och använda. Jag har tagit mina symboler HÄRIFRÅN!


Jag svarar gärna på frågor om du har några, så var inte rädda att hojta till om ni inte förstod! kram på er




Lämna en kommentar

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg/hemsida

Kommentar:



Alla kommentarer godkänns innan publicering.
Om du vill ha svar på din kommentar, glöm inte att fylla i din mailadress eller bloggadress.
Trackback